מיסוי מקרקעין – תיקוני חקיקה 2023

התיקונים העיקריים בעניין מיסוי מקרקעין 2023 – 2024

חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג-1963 (להלן: "החוק")

מטרת תיקוני החקיקה:

–   מניעת עיוותים שונים במיסוי דירות מגורים, מניעת תכנוני מס וביטול פטורים שאינם מוצדקים.

–   ידוד מכירת דירות מגורים בטווח הקרוב, והפחתת התמריץ המיסויי לרכישה והחזקה של דירות מגורים, וכתוצאה, תרומה להגדלת היצע הדירות והורדת מחירי הדיור.

תיקון ראשון – קיצור תקופת ההמתנה בין רכישת דירה שניה למכירת דירה ראשונה

סעיף 9(ג1ג)(2)(ב) לחוק קובע את התקופה שבמהלכה משפרי דיור יכולים להחזיק במקביל בשתי דירות ולהיחשב לבעלי דירה יחידה (לפני שמכרו את דירתם הישנה) לצורך שיעור מס הרכישה שהם חבים בו.

התיקון לעניין מס רכישה מקצר את תקופת ההמתנה בין רכישת דירה שניה למכירת הדירה הראשונה מ-24 חודשים ל-12 חודשים (ובמקרה של רכישת דירה שניה מקבלן – 18 חודשים מרגע שקיבל הרוכש את החזקה בדירה החדשה הוא חייב למכור את דירתו הראשונה).

בהתאם, תוקן סעיף 49ג(1) לחוק לעניין מס שבח כך שהפטור לפי סעיף 49ב(2) לחוק יינתן רק למי שמכר את הדירה הראשונה בתוך 12 חודשים.

המטרה: להאיץ את מכירת הדירות הראשונות ובכך להביא להגדלת היצע הדירות למגורים בשוק, דבר שעשוי לסייע בהורדת מחירי הדירות.

תיקון שני – "דירת מעטפת" – דירת מגורים

רוכש דירת מעטפת (דירה ללא שיפוץ פנים) ייחשב כרוכש "דירת מגורים" לעניין מס רכישה, והוא ימוסה בהתאם.

נישומים היו רוכשים "דירת מעטפת" כ"זכות במקרקעין", ונהנים ממדרגות מס רכישה מופחתות (בין 5% ל-6%), ולאחר מכן היו מבצעים שיפוץ פנימי והופכים את "דירת המעטפת" ל"דירת מגורים" רק כדי ליהנות מהטבות במס שבח בגין מכירת "דירת מגורים" (ראה לדוגמא: ע"א 6107-20 מנהל מיסוי מקרקעין תל אביב נ' נירה מעין ושלמה אליעזר נחמה).

המטרה: להתמודד עם תכנון מס, לפיו אדם הרוכש דירת מעטפת דיווח על רכישת "זכות במקרקעין" וביקש ליהנות ממס רכישה בשיעורים של בין 5% ל-6% בלבד, במקום לשלם מדרגות מס רכישה בגין "דירת מגורים" שנעים בין 3.5% ועד ל-10% במקרה של דירת מגורים שאיננה "דירה יחידה"; ומאידך, לאפשר לרוכש ליהנות ממדרגות מס רכישה מופחתות במקרה שהוא רוכש את "דירת המעטפת" כ"דירה יחידה" (עד 1,919,155 ₪ – לא ישולם מס; מ-1,919,155 ₪ ועד 2,276,360 ₪ – 3.5% וכן הלאה).

למידע נוסף, צור קשר עם משרדנו.